Een doener

“Vind je jezelf slim?” vraag ik mijn coachee. “Soms”, hoor ik weifelend.

 Er gaat een gevoel door mij heen dat ik moeilijk kan benoemen. Ik weet dat deze coachee zichzelf eerder dom vindt. Deze coachee heeft nooit geweten hoogbegaafd te zijn, zo’n hoge intelligentie te hebben. Op school komt het er namelijk helemaal niet uit. Met moeite een VMBO advies. Je kunt je voorstellen wat voor mindset deze coachee heeft. En wat het zelfbeeld is. Eerder heb ik al wat verteld over hoogbegaafdheid en hebben we kenmerken gezien die herkenbaar waren. De coachee ontdekt langzaam: “Ik ben niet raar, er zijn meer die zoals ik zijn en voelen.” Eerder vandaag deden we twee leerstijlentesten. We ontdekten dat wat ik al vermoedde. De coachee is een doener. De coachee leert liever kinetisch, dan visueel of auditief. We praatten over hoe dit uitwerkt op school. Dat school eigenlijk helemaal geen fijne plek is voor doeners. Na al dat gepraat besloot ik dat we iets moesten gaan doen. Ik moet immers ook aansluiten bij de leerstijl. We gingen memory doen met eigenschappen. Als iemand twee dezelfde heeft hebben we het kort over: vind je die eigenschap bij jezelf horen of niet?

Zo kwamen we bij ‘slim’.

En nu bij ‘ijverig’. Ook hier twijfel. Soms ben ik wel ijverig, vertelt de coachee nadat ik het woord ijverig heb uitgelegd. Ik vraag of de leerkracht op school de coachee ijverig zou vinden. “Nee”, komt snel het antwoord. “Met alles?” vraag ik. “En als je handvaardigheid doet ofzo?” “Ja, dan ben ik wel ijverig.” “Hoe zou dit komen?” De coachee kijkt me aan en er verschijnt een begrijpend lachje: “Omdat ik een doener ben.” Deze coachee heeft het door. Dat is één. Het vervolg komt nog. We moeten uitzoeken samen hoe de coachee hier mee om kan gaan. En gebruik kan maken van de kwaliteiten, in plaats van steeds maar herinnerd te worden en bezig te moeten zijn met zwaktes. Want deze coachee is super creatief, qua denken en uitvoeren. Er is nog veel werk te doen, ik ga er maar eens over nadenken hoe we de volgende coachsessie verder gaan.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *